Silver Bullet är en skräckfilm från 1985 i regi av Dan Attias. Men termen Silver Bullet är också en metafor för en enkel och tillsynes magisk lösning på ett svårt problem.

Det jag ska prata om är inte något magiskt, däremot är det något som kan göra all skillnad för dig som vill skapa eller vara en del av en framgångsrik säljorganisation över tid. Så häng med nu!

Låt oss kort titta på problemet innan vi går på lösningen. Grundproblemet är att vi helt enkelt underskattar säljarbetets komplexitet istället för att behandla det för vad det egentligen är, dvs. ett komplext hantverk.

Eftersom vi underskattar säljarbetets komplexitet så bemödar vi oss inte att beskriva ett hur.

  • Hur förbereder jag mig inför ett kundmöte?
  • Hur argumenterar jag för produkten?
  • Hur hanterar jag invändningarna?
  • Hur hanterar jag olika stakeholders för att bli framgångsrik?

Att dokumentera ert recept är ingen Silver Bullet, det är inte magiskt, men det kan mycket väl vara den absolut viktigaste investeringen du behöver göra för att lyckas skapa en framgångsrik säljorganisation över tid.

Håller du med?

// Mikael Nylund, VD

Rulla till toppen