VÄRDEBASERAD FÖRSÄLJNING

Säljutbildning

  Omfattning:    2 dagar + coachning
  Pris:                   15 900 kr
   Plats:                 Digitalt
  Typ:                   Öppen utbildning

Bakgrund

SÄLJROLLEN HAR FÖRÄNDRATS drastiskt under de senaste åren och tiden för att bygga långsiktiga relationer genom ”fikamöten” är i de flesta branscher över. Våra kunders ”stakeholders” stannar allt kortare tid på sin position och de är mer tidspressade än någonsin, vilket ställer nya och högre krav på oss i säljrollen. Vi behöver vara mästare på att snabbt skapa förtroende, personkemi och addera kundvärde. Att addera kundvärde kunde tidigare vara att presentera vår produkt eller tjänst, men idag krävs det mer då våra kunder ofta är pålästa om både våra och våra konkurrenters produkter. Produkt- och tjänstepresentatörens tid är över och den värdebaserade säljarens tid är nu. När kunderna är redo att betala för våra kundmöten vet vi att vi är på rätt väg, vi adderar värde! 

Om utbildningen

Med oss får du verktyg, metoder och träning för att än mer framgångsrikt och effektivt kunna sticka ut ur mängden och addera riktigt kundvärde. Värdebaserad försäljning är ett program där vi förtydligar säljprocessen och hur du kan addera värde i respektive del, dvs. i allt ifrån planeringsfasen, mötesbokningen, kundmötet och i uppföljningen samt kundvården. Målet med programmet är att det ska bli supertydligt vad du gör bra och vad du specifikt behöver göra annorlunda för att bli än mer framgångsrik i att addera kundvärde, vilket i sin tur leder till bättre kundrelationer, fler och större affärer, dvs. mer försäljning.

”Magiskt! Riktigt bra uppstyrt med övningar som gjorde att man fick öva.” –YOSEF J, APPER SYSTEMS

Tre viktiga delarna ur innehållet

1. Selling is not telling

Många säljare och säljorganisationer åker runt som vandrande produktkataloger och presenterar något som kunden redan känner till eller som de lika gärna kunnat skicka. Värde-baserad försäljning handlar om att addera värde genom förmågan att omvandla produkt-information till specifik kundnytta, att gå från produktpresentatör till problemlösare och sätta lösningen i relation till nyttan den skapar. ​

2. Inget behov ingen försäljning

Det är svårt att skapa och addera värde om vi inte förstår vad kunden värdesätter. Värdebaserad försäljning handlar om att gå från tro till veta, dvs. ta reda på vad kunden vill åstadkomma och hur du kan göra deras resa enklare, tryggare och mer effektiv. Det handlar om att förstå vilket värde din specifika produkt adderar i form av t.ex. pengar, tid, nöjdhet och lojalitet. 

3. Värdebaserad försäljning

Transaktionell försäljning är en enklare typ av försäljning där kund och leverantör byter pengar mot produkt/tjänst utan vidare stöd och hjälp i inköpsprocessen. Den typen av försäljning sker allt mer digitalt eller via centrala inköp. Detta innebär att vi som säljare behöver göra en resa från den traditionella produktpresentatören till att bli mer konsultativa affärspartners. En partner som stöttar, hjälper och utmanar i mer komplexa frågor som adderar verkliga kundvärden, vi kallar det för värdebaserad försäljning.

Ur innehållet

  • Värdebasera försäljning - vad innebär det i praktiken

  • Säljprocessen – att addera värde genom hela säljprocessen

  • Från produkt – till värdebaserad försäljning

  • Proaktiv planering – segmentering, prospektering och mötesförberedelse

  • Mötesbokning – intresseväckare kopplat till kundvärde för att komma igenom bruset

  • Professionell mötesförberedelse - mål, syfte och agenda

  • Effektiv frågemetodik - struktur och frågebatteri för att tydliggöra kundens behov

  • Argumentationsteknik – kopplingen mellan produkt och kundnytta

  • Avslutstekniker – sänka priset eller höja det upplevda värdet

  • Förhandlingsteknik – de egna och kundens förhandlingsvalutor

  • Time management – planera och avsätta tid för värdebaserad försäljning

  • Uppgifter och handlingsplan

Målgrupp

KURSEN VÄNDER SIG till dig som vill vässa de viktiga grunderna i försäljning för att ta dig till nästa nivå. Det är en utbildning för dig som förstår att mästerskapet sitter i detaljerna. De flesta som går kursen är antingen säljare inom B2B eller B2C (ej retailförsäljning) eller i en position där man förväntas vara säljande, såsom t.ex. säljande teamleader, projektledare eller tekniker.

Vad särskiljer denna utbildning på marknaden?

Vi använder konsulter med lång egen erfarenhet av att arbeta med värdebaserad försäljning utifrån sälj-, säljchefs- och utbildningsrollen, vilket gör att de har kan bidra med djup kunskap och egna erfarenheter tankar och idéer. Den individuella coachingen hjälper dig.

Omfattning, investering & datum ​

Omfattning:   2 dagar samt 1 individuellt coachningssamtal
Totalpris:         15 900 kr
Plats:                Digitalt
Typ:                  Öppen utbildning

Kommande kursdatum:
27-28 sep 2021
15-16 nov 2021

LADDA NED PDF OM VÄRDEBASERAD FÖRSÄLJNING


Företagsanpassad utbildning

VI KAN ÄVEN genomföra denna utbildning som företagsanpassad. Antingen rakt av från kursbeskrivningen eller anpassat utifrån era behov, mål och utmaningar.

Mindit – The House of Sales

VI PÅ MINDIT gör en sak och en sak riktigt bra vi utbildar inom försäljning. Det handlar ofta om att utbilda ledningsgrupper, säljchefer, KAM och säljare men även om att utbilda den övriga organisationen i att bli mer säljande och affärsmannamässiga.

Vår vision är att tillsammans med våra kunder utveckla och revolutionera utbildningsbranschen. Välkommen med på vår resa!

 

ANMÄLAN

 

 

OMDÖMEN

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.