Empatiska företag är generellt betydligt mer lönsamma är empatilösa och det kan verka självklart att empati är en given ingrediens både för chefer och medarbetare. Trots det har vi alla upplevt motsatsen på jobbet och fått känna på hur det påverkar oss. I föreläsningen LED MED EMPATI gör Elizabeth Kuylenstierna en djupdykning i ämnet och konkretiserar detta viktiga ord, som lätt risker att bli en floskel och även i hög grad bli abstrakt. Empati definieras som – förmågan att kunna leva sig in i en annan människa situation och se den med hans/hennes ögon. Detta berör förstås oss alla oavsett om vi är ledare eller medarbetare. Både direkt och indirekt påverkar det förstås även i hög grad kundrelationerna. Om nu empati enligt forskningen både producerar mer produktiva team och skapar lägre sjukfrånvaro, varför inte börja resan mot ett mer empatiskt förhållningssätt till medarbetarna och medmänniskorna? Som Moder Theresa sa – Var nyfiken på dina medarbetare och tyck om dem. Förhoppningsvis är det ett råd som efter Elizabeths föreläsning blir enklare och tydligare att följa.