Artiklar och Nyheter

Artiklar

Bryt barriärerna och låt svensk säljkultur dominera globalt

Sverige är känt för sina starka säljstrategier och långsiktiga planer, men tyvärr har försäljning ofta låg status i svenska företag. För att nå global framgång måste försäljning bli en integrerad del av hela verksamheten, där varje avdelning fokuserar på kundens nytta. Det krävs mod och ledarskap...

Ge feedback som en mästare – Konsten att skapa en konstruktiv feedbackkultur

Som ledare inom HR eller annan typ av ledarskap är din förmåga att hantera feedback ett av de mest kraftfulla verktygen för att forma ett team och driva utveckling. Att skapa en miljö där konstruktiv kritik inte bara accepteras, utan uppskattas, kan revolutionera arbetsplatsens dynamik. Men hur ger...

B2B-försäljning på steroider – Strategier som bryter igenom bruset

Världen förändras snabbare än någonsin, och med den förändras även B2B-försäljningen. Men en sak är konstant: förmågan att navigera denna komplexa och digitaliserade marknad är avgörande för företagets överlevnad. De som behärskar spelet har inte bara förstått grundläggande säljstrategier – de har...

Månadens säljledare med Mindit

Intervju med Jonas Skovgaard, VD på Foria, och månadens säljledare med Mindit Av Therese Tankred, marknadsansvarig på Mindit Att möta framtiden genom erfarenhet och innovation...

Ny som chef – så lyckas du i din nya roll

Att kliva in i sin första chefsroll kan vara både spännande och utmanande. Vad kan du då göra för att lyckas som ledare? Det viktigaste av allt är att komma ihåg att du inte behöver kunna allt bara för att du blivit chef. Var ödmjuk inför din nya roll, det bästa du kan göra är att vara nyfiken...

Från produktförsäljning till värdebaserad försäljning – så lyckas du!

Värdebaserad försäljning är verkligen i ropet just nu. Men vad innebär det egentligen?...

Månadens säljledare med Mindit – Pelle Börjesson

Intervju med Pelle Börjessson, Head of Sales på Mindit I månadens säljledare har jag, Therese, marknadschef på Mindit fått förmånen att intervjua vår alldeles egna...

Situationsanpassat ledarskap

Hur flexibel är din ledarstil? Att vara ledare handlar till stor del om att möta och hantera olika personlighetstyper, attityder och förmågor. Något som ställer höga krav på ledarskapet i dagens ständigt föränderliga organisationer. Genom att anamma ett situationsanpassat ledarskap får chefer en...

Vad är en bra chef?

Har du haft en riktigt bra chef någon gång och reflekterat över vad det var som gjorde att personen lyckades så bra i sitt ledarskap? Om det var länge sedan är det inte säkert att samma egenskaper hade varit lika framgångsrika idag. Bra ledarskap är föränderligt och det ställs kontinuerligt nya krav...

Betydelsen av utbildning i Svenskt näringsliv

Enligt en färsk undersökning spelar kompetensutveckling en mycket större roll för att locka nya talanger än vad tidigare bedömningar har antytt. Skickliga individer har fler valmöjligheter än någonsin; ett företags kultur och dess värdering av anställda är nu avgörande...

Månadens säljledare med Mindit

I hjärtat av kaffeälskande Sverige står Löfbergs med Björn Norén som en bryggmästare för affärer och kultur. Löfbergs passion för fika och gott kaffe har drivit företaget sedan 1906...

Utvecklande ledarskap: Jack Welchs innovativa ledarskapsstil

Månadens artikel bjuder in till en djupare förståelse av det utvecklande ledarskapet, en ledarskapsform som stärker både individer och organisationer. Ta del av berättelsen om Jack Welchs banbrytande ledning, metoder och kärnfördelar som påverkade General Electrics starka tillväxt...

Spretig kompetens i säljteamet?

Om du har det så är du inte ensam. Men är det bra eller dåligt kan man fundera på?...

En utforskande attityd och ett aktivt lyssnande är navet i behovsanalysen.

I en alltmer konkurrensutsatt och dynamisk marknadsmiljö, där produktutbudet tenderar att bli alltmer homogent, är det avgörande för ledarna att inte enbart differentiera sitt erbjudande, utan även att utveckla genuina kundrelationer. Detta förutsätter en affärsorienterad organisation som styr sitt...

Målstyrning – Viktiga faktorer att tänka på

Är du ledare eller beslutsfattare och önskar effektivisera dina målprocesser för att förbättra organisationens prestation? I denna artikel lär du dig mer om hur du kan sätta, följa upp och nå dina mål...

Skapa en framgångsrik säljstart

I den snabbrörliga världen av försäljning är starten av en ny säljperiod avgörande för framgång. Säljchefer står i frontlinjen för att skapa den nödvändiga urgency och driv som krävs för att sätta tonen och nå framgångsrika resultat. Att navigera genom detta ansvar kräver inte bara strategisk...

Drägers integration av sin värdegrund i affärsstrategin skapar en positiv upplevelse för kunderna

Genom att hålla fast vid sina kärnprinciper och samtidigt leverera en sammanhängande kundupplevelse har Dräger säkrat framgångsrika affärer och lojalitet från sina kunder...

Dags att stänga årets sista affärer – nu kör vi! 

Årets slut närmar sig, och för många organisationer är det sista chansen att säkra de efterlängtade affärerna. Kanske står en bonus eller provision på spel eller känslan av ett vinnande team som går i mål med flaggan i topp. December är en tid då det krävs en kombination av skickliga avslutstekniker...

FM Mattssons tydliga säljstrategi vinner rätt matcher på den konkurrensutsatta marknaden

Vi har intervjuat Peter Hermansson, försäljningschef på FM Mattsson och utnämnd honom till månadens säljledare med Mindit...

Sitter du i förarsätet i dina kundmöten? 

I en pågående konstant tävlan om våra kunders uppmärksamhet är tid kanske det dyraste vi har...

Från belysning till framgång: En resa med SG Armaturens försäljningschef

Norska familjeföretaget SG Armaturen har skapat en imponerande framgångssaga. Från en liten lampbutik, till ett bolag som har verksamhet i flera länder...

Varför säljutbildning är en investering och inte en kostnad

Hur ser förmågan att anpassa sig och hålla jämna steg med marknadens utveckling ut hos er? Vi ser detta som en nyckelfaktor för framgång. Kontinuerlig...

Från tradition till innovation i profilreklam; en penna vs en penna

En penna vs En penna Året är 2000 och profilreklambranschens marginaler är usla p.g.a. låg etableringströskel och ett generiskt utbud via grossister i form av T-shirts och pennor. Ingen bemödade sig med att utveckla och differentiera sitt erbjudande, utom ett bolag som vi kallar företaget AZ...

Haugen-Gruppen, Skandinaviens ledande företag inom dagligvaruhandeln

Trots de utmaningar som uppstår på grund av minskad försäljning i butik, ökad efterfrågan på prisvänliga varumärken och konkurrensen från andra aktörer, inser Peter Olsson på Haugen-Gruppen vikten av att enas kring och systematiskt dokumentera ett "best practice"-arbetssätt. Han har insett att det...

Förhandlingsteknik

Förhandlingar är en naturlig del av både affärsvärlden och vardagslivet. Oavsett om det handlar om att nå en affärsöverenskommelse, förhandla om löneförhöjning eller avgöra vilken film som ska ses på kvällen, är förhandlingsteknik en färdighet som kan öppna dörrar till ömsesidigt utvecklande...

PE Accounting imponerar med sin starka vilja till ständig förbättring

Under de senaste månaderna har säljteamet på PE Accounting tillsammans stärkt sin säljprocess och uppnått imponerande resultat. Mindit har haft förmånen att prata med Erik Skoting, försäljningschef på företaget och som är utnämnd till månadens säljledare...

Bli en mästare på avslut

Är teamets förmåga att gå på avslut viktigare än någonsin? Ja, det är sant att avslutstekniker blir viktigare i en tuffare konjunktur. När ekonomin går...

Nybergs Bil lyckas skapa en service som sticker ut i mängden

Mindit nominerar säljledningen VD, Robert Bloom och Försäljningscheferna Milad Mohammadian, Mattias Geller och Viktor Nyberg på Nybergs Bil till månadens säljledare. Motiveringen: ”Genom Nybergs Bils vilja och driv så har de skapat en ännu starkare kundupplevelse. Vi imponeras av hur säljledningen...

5 tips: Så stärker du relationsförsäljningen

I en värld präglad av teknologiska framsteg och digitalisering, där automation och AI blir alltmer framträdande, uppstår frågan: Är relationsförsäljning död?...

Fazers strategi fungerar som en kompass som visar vart de vill ta företaget

Intervju med Joakim Theorén, Commercial Director på Fazer Fazers strategi fungerar som en kompass som visar vart de vill ta företaget. Under de senaste 5...

Fasta steg i säljprocessen ska hjälpa PayEx bygga starka kundrelationer

Intervju med säljledningen på PayEx, Niklas Levin, Mattias Blomberg och Per Cedersten PayEx ville utmana deras säljare med nya verktyg och hjälpa dem att vidareutveckla...

Hur du ger och tar emot Feedback

I grunden betyder feedback återkoppling och är vårt samlingsnamn på personlig kritik och beröm. Det är önskvärt att feedback är konstruktiv, alltså att den syftar till att en eller flera personer ska lära sig något och kunna hantera något bättre i framtiden...

Icke-säljande medarbetare utvecklade självförtroende att jobba med nykundsbearbetning

När Inpeoples rekryterare behövde stöd i affärsmannaskap och merförsäljning, tog man initiativ till en företagsanpassad säljutveckling med utbildning av både säljare och icke-säljande personal...

Grunderna i Feedbacktrappan: Så blir du bättre på att ge feedback

De flesta framgångsrika företag praktiserar stöttande och konstruktiv feedback bland sina medarbetare. Detta beror på att den typen av feedback leder till mer utvecklade medarbetare, som i sin tur utvecklar sina kollegor och därmed företaget. Vad är Feedbacktrappan? Feedbacktrappan är en vanlig...

Kompetensutveckling gav befintliga säljare en chans att komma in i nya hjulspår

Under de senaste två åren har Mindit och Nevotex jobbat tillsammans med att kompetensutveckla företagets säljare. Tack vare ett anpassat upplägg har man tillsammans tagit fram en säljmanual, som blev grunden till att utbilda hela säljkåren enligt best practice för branschen och säljarnas utmaningar...

Tydlig process för säljarbetet på Furhoffs Rostfria

Stefan Carlbom, Försäljningschef på Furhoffs Rostfria i Skövde, har jobbat engagerat och målmedvetet med att utveckla både försäljning och kundservice i hela företaget. Det märks när vi träffar honom och hans medarbetare på fabriken i Skövde; både säljare, marknadsförare och kundservice känner en...

Effektiva möten med kund – digitalt?

  Effektiva möten med kund – digitalt? Så håller du effektiva digitala kundmöten Att hålla effektiva digitala kundmöten kan vara riktigt utmanande. Hur vet du...

Är relationsförsäljningen död? 

2011 släpptes boken Challenger Sale som slog ner som en bomb i USA. Varför? Jo den utmanar vårt tankesätt om hur viktig relationen är för vår försäljning.  ...

Hur säljer vi i lågkonjunktur?

Hur säljer vi i lågkonjunktur? Utforska hur du kan omvandla lågkonjunkturens utmaningar till möjligheter. Lär dig strategier för att stärka ditt företag genom att ligga nära marknaden, vara proaktiv, inta expertrollen och fokusera på det som verkligen gör skillnad...

Sambesök i 3 steg – Nyckeln till att bli en bra säljare

Att sambesöka en kund kan ge ovärderliga erfarenheter som hela organisationen gynnas av. Det hjälper dig att bli en bättre säljare, men kräver rätt förberedelser, övning och efterföljande reflektion och feedback. Här är en sammanfattning av hur du kan maximera nyttan av sambesök för att bli en...

Hur blir man en bra säljare? 5 tips!

Bra säljare växer inte på träd. Bra säljare jobbar med sig själva och är lyhörda för tidsandan och samhällsutvecklingen som ofta ger följdeffekter på försäljningen. Bra säljare har dessutom alltid fått goda förutsättningar för att lyckas i den egna organisationen. Men även bra säljare och säljchefer...

Därför behöver ni en stark onboarding-process för nyanställda säljare och medarbetare

Att anställa rätt person till rätt roll är en viktig och rolig, men inte alltid enkel sak. Det tar tid och är en rejäl investering. Därför lägger många mycket kraft och energi på rekryteringsfasen, men glömmer ofta nästa fas - onboardingen...

Ta hand om er nya medarbetare på bästa sätt med en onboarding checklista

Att använda en onboarding checklista är avgörande för att ge nya kollegor den bästa starten. Här går vi igenom hur du kan skapa en effektiv onboarding checklista som säkerställer att inget glöms bort och att processen blir smidig och effektiv...

Den analytiska säljaren är framtiden

Dina säljare är bra människor. De är både yngre och äldre och har hunger, tävlingsinstinkt och erfarenhet. Men du vet också att försäljning inom komplexa tjänster och produkter kräver strukturerat arbete, och här finns det en del att arbeta på. Dessutom brister analysen ofta. Hur ska ni göra för att...

Hybridsäljare

Vad är en hybridsäljare? Vad ligger egentligen i termen hybridsäljare? Och har jag missat nått om jag inte är på bollen? Nya begrepp och titlar...

Varför är det svårt att lära en gammal hund att sitta?

När man arbetar med utbildning och utveckling så är det alltid lika fascinerande de gånger man stöter på en person som inte tycks vilja lära nytt...

Lever du också i en falsk sanning?

För några år sen så träffade jag en gammal vän på en lunchrestaurang i stan, det var mellan jul och nyår. Eftersom vi känner varandra väl så kunde jag säga som det var; ”Shit du ser bedrövlig ut, hur mår du?”...

Spretig kompetensnivå i säljteamet?

Jag pratar med 100-tals försäljningschefer varje år och får ofta höra något liknande; ”Vi har ett väldigt spretigt säljteam rent kompetens- och erfarenhetsmässigt. Varje säljare arbetar lite på sitt eget sätt och alla bra på något, men de har väldigt olika styrkor och utvecklingspotential.”...

Inte magiskt, men gör det bara!

Silver Bullet är en skräckfilm från 1985 i regi av Dan Attias. Men termen Silver Bullet är också en metafor för en enkel och tillsynes magisk lösning på ett svårt problem...

Vad gör du för att korta ner onboardingen?

Det har aldrig varit viktigare än vad det är i dag att korta ner onboarding-tiden, alltså tiden det tar för en medarbetare att börja prestera och generera tillbaka till sin organisation och dess kunder. ...

Vill du bli en bättre säljare?

Hur blir man en bra säljare? Det finns nog inget självklart eller entydigt svar på den frågan – men det finns en hel del svar på vad som förhindrar din framgång. George Dudley och Shannon Goodson, två amerikanska forskare, har tagit fram tolv hinder som ofta drabbar säljare. utbildning.se berättar...

Målstyrning

Idag lägger svenska organisationer 80 procent av tiden på att planera olika mål, men bara 20 procent på att agera efter dem. Det är med andra ord för mycket snack och för lite verkstad. Den här artikeln är skriven för dig som vill få ut mer av er målstyrning...

Säljare som lyckas och säljare som misslyckas har en sak gemensamt

Du känner säkert till Paretos lag och 80/20-principen. Denna princip, framtagen av den italienske ekonomen Vilfredo Pareto, stämmer förvånansvärt ofta. I många säljteam kan det vara så att 20 procent av säljteamet står för 80 procent av försäljningen. Men vad är det som gör att vissa säljare lyckas...

One Hit Wonder eller Framgångsrik Över Tid?

Utforska skillnaden mellan att vara en One Hit Wonder och att uppnå långsiktig framgång. Lär dig strategierna för hållbar långsiktig framgång med Mindit...

Kundcase

Månadens säljledare med Mindit – Pelle Börjesson

Intervju med Pelle Börjessson, Head of Sales på Mindit I månadens säljledare har jag, Therese, marknadschef på Mindit fått förmånen att intervjua vår alldeles egna...

Månadens säljledare med Mindit

I hjärtat av kaffeälskande Sverige står Löfbergs med Björn Norén som en bryggmästare för affärer och kultur. Löfbergs passion för fika och gott kaffe har drivit företaget sedan 1906...

Drägers integration av sin värdegrund i affärsstrategin skapar en positiv upplevelse för kunderna

Genom att hålla fast vid sina kärnprinciper och samtidigt leverera en sammanhängande kundupplevelse har Dräger säkrat framgångsrika affärer och lojalitet från sina kunder...

FM Mattssons tydliga säljstrategi vinner rätt matcher på den konkurrensutsatta marknaden

Vi har intervjuat Peter Hermansson, försäljningschef på FM Mattsson och utnämnd honom till månadens säljledare med Mindit...

Från belysning till framgång: En resa med SG Armaturens försäljningschef

Norska familjeföretaget SG Armaturen har skapat en imponerande framgångssaga. Från en liten lampbutik, till ett bolag som har verksamhet i flera länder...

Haugen-Gruppen, Skandinaviens ledande företag inom dagligvaruhandeln

Trots de utmaningar som uppstår på grund av minskad försäljning i butik, ökad efterfrågan på prisvänliga varumärken och konkurrensen från andra aktörer, inser Peter Olsson på Haugen-Gruppen vikten av att enas kring och systematiskt dokumentera ett "best practice"-arbetssätt. Han har insett att det...

PE Accounting imponerar med sin starka vilja till ständig förbättring

Under de senaste månaderna har säljteamet på PE Accounting tillsammans stärkt sin säljprocess och uppnått imponerande resultat. Mindit har haft förmånen att prata med Erik Skoting, försäljningschef på företaget och som är utnämnd till månadens säljledare...

Nybergs Bil lyckas skapa en service som sticker ut i mängden

Mindit nominerar säljledningen VD, Robert Bloom och Försäljningscheferna Milad Mohammadian, Mattias Geller och Viktor Nyberg på Nybergs Bil till månadens säljledare. Motiveringen: ”Genom Nybergs Bils vilja och driv så har de skapat en ännu starkare kundupplevelse. Vi imponeras av hur säljledningen...

Fazers strategi fungerar som en kompass som visar vart de vill ta företaget

Intervju med Joakim Theorén, Commercial Director på Fazer Fazers strategi fungerar som en kompass som visar vart de vill ta företaget. Under de senaste 5...

Fasta steg i säljprocessen ska hjälpa PayEx bygga starka kundrelationer

Intervju med säljledningen på PayEx, Niklas Levin, Mattias Blomberg och Per Cedersten PayEx ville utmana deras säljare med nya verktyg och hjälpa dem att vidareutveckla...

Icke-säljande medarbetare utvecklade självförtroende att jobba med nykundsbearbetning

När Inpeoples rekryterare behövde stöd i affärsmannaskap och merförsäljning, tog man initiativ till en företagsanpassad säljutveckling med utbildning av både säljare och icke-säljande personal...

Kompetensutveckling gav befintliga säljare en chans att komma in i nya hjulspår

Under de senaste två åren har Mindit och Nevotex jobbat tillsammans med att kompetensutveckla företagets säljare. Tack vare ett anpassat upplägg har man tillsammans tagit fram en säljmanual, som blev grunden till att utbilda hela säljkåren enligt best practice för branschen och säljarnas utmaningar...

Medarbetarna på Alligo ville inte missa säljutbildningen

Medarbetarna på Alligo ville inte missa säljutbildningen Intervju med Håkan Ferm, regionchef på Swedol och Alligo Alligo och Mindit har jobbat tillsammans under det senaste...

”Hela säljkåren jobbade tillsammans med att sätta en gemensam bild”

Tredubblad omsättning senaste 10 åren Intervju med Martin Lundbergh, försäljningschef på Expandia Stort grattis till Martin Lundbergh på Expandia Moduler som blir månadens säljledare med...

Tydlig process för säljarbetet på Furhoffs Rostfria

Stefan Carlbom, Försäljningschef på Furhoffs Rostfria i Skövde, har jobbat engagerat och målmedvetet med att utveckla både försäljning och kundservice i hela företaget. Det märks när vi träffar honom och hans medarbetare på fabriken i Skövde; både säljare, marknadsförare och kundservice känner en...

Nya säljprocessen översattes till koncernens 5 olika språk

Säljorganisationen fick gediget stöd att accelerera försäljningen Man kan tro att det krävs underverk för att göra en sådan resa som ESBE har gjort, men...

Konsultia tog det bästa av alla säljare och gjorde till en metod

Stort grattis till Martin Ene, försäljningschef på Konsultia, som blir månadens säljledare med Mindit i juni! Säljare behövde hitta ny gemensam linje Konsultia gick från...

Satsning på säljarna har hjälpt till i omställningen på Svenska Spel

Stort grattis till Magnus Lannersund,  Chef Vegas på Svenska Spel, som blir månadens säljledare med Mindit i maj! B2B-säljare behöver kunna utbilda kunderna Digitalisering och...

Säljare och icke-säljare på Nolek tog första steget tillsammans mot en ny säljorganisation

Teamet har fått en förståelse för att säljarbetet inte bara handlar om teknik Försäljningen på Nolek har gått bra senaste åren, men utmaningen med det...

Paragon byggde en otroligt bra grund för att kunna jobba vidare med säljutveckling och kundvård

Med en gemensam metod samlade Paragon och Mindit input från den interna organisationen och byggde en ny säljmetod Månadens säljledare februari 2022: Pernilla Molander, Head...

Mindit fick förmånen att hjälpa Fiskarhedenvillan vidareutveckla sin säljmetodik

Mindit fick förmånen att hjälpa Fiskarhedenvillan vidareutveckla sin säljmetodik Månadens säljledare december 2021: Niclas Brandshage, Försäljnings- och Marknadsdirektör på Fiskarhedenvillan Det har gått bra för...

Paulig Way of Selling blir ett stöd under årets fem perioder

“Nya säljmanualen ger best practise i vad vi ska göra, men även hur vi är med varandra och med våra kunder” Intervju med Peter Colliander...

Kundnyttan i fokus när Estrella utbildar sina säljare

Nya säljhandboken har blivit något säljorganisationen kan falla tillbaka på Intervju med Patrik Stockelid, Försäljningsdirektör på Estrella Estrella har ökat i såväl omsättning som resultat...
Scroll to Top