affärsstrategier

Drägers integration av sin värdegrund i affärsstrategin skapar en positiv upplevelse för kunderna

Affärstrategier

Intervju med Ulf Frisk, Försäljningschef på Dräger

Dräger har lyckats integrera företagets värdegrund i sina affärsstrategier och skapat en övergripande positiv upplevelse för kunderna.

Genom att hålla fast vid sina kärnprinciper och samtidigt leverera en sammanhängande kundupplevelse har Dräger säkrat framgångsrika affärer och lojalitet från sina kunder.

Från ”Teknik för livet” till koncept för framgång

Dräger är det globala företaget som förser världen med medicin- och säkerhetsteknik, här finns en passion för att göra teknik meningsfull. Ulf Frisk, Nordisk försäljningschef för Safety på företaget och utnämnd till månadens säljledare av Mindit, har inte bara förstått den tekniska sidan av försäljning utan har även lyckats väva samman den kommersiella känslan i en framgång av säkerhet och innovation.

Ulf Frisks resa från kemitekniker till försäljningschef

I en tid präglad av lågkonjunktur och utmaningar valde Ulf att göra försäljning till sin karriär. Med nu 30 års erfarenhet och en bakgrund som kemitekniker började han sin karriär på ett av världens största kemibolag. Snart blev han en av de yngsta affärsområdescheferna, och sedan dess har han klivit in i olika säljledarroller, alltid med fokus på utveckling och framsteg.

Dräger Safetys: Fem generationer av livräddande innovation

Dräger, grundat 1889, och nu ett världsomspännande familjeföretag i femte generation, har alltid strävat efter att erbjuda livräddande produkter som räddar liv. Med en långsiktig vision om att lämna över bolaget i bästa möjliga skick till nästa generation, har Dräger stadigt vuxit mellan 5-10% årligen. Ulf har varit en nyckelfigur i att föra fram företagets tekniska innovationer och ökat närvaron på den Nordiska marknaden.

badge drager 3

Mindits motivering till nomineringen:

Pelle Börjesson, Client Partner hos Mindit, berättar om Ulf’s unika förmåga att förena personalen och skapa en enhetlig plattform för kundinteraktion.

”Ulf har förstått vikten av att utveckla personalen över tid och skapa en gemensam plattform som enar alla i hur man arbetar med kunderna, från tekniker till KAM och säljchefer. Han är snabb med att omsätta teori och träning till verkliga situationer så att investeringen får effekt”

Intresse för säljutveckling och samarbetet med Mindit

Efter att ha tillbringat fem år som försäljningschef på Dräger, ansvarig för över 100 personer inom organisationen, insåg Ulf att det behövdes något mer för att binda ihop företagets komplexa koncept. Samarbetet med Mindit under de senaste 1,5 åren har spelat en avgörande roll i att skapa en säljutbildning som inte bara handlar om att sälja produkter utan att förmedla hela Drägers koncept och säkerhetsfilosofi.

”Mindit kopplade ihop oss med en otroligt bra utbildare, Björn Forssén, en industriell kille som jag har väldigt stort förtroende för. Vi har inte bara utbildat sälj, konceptet är att utbilda hela organisationen på olika sätt men att få en förståelse för hela plattformen. Vi började med ledarskapet, sen gick vi på säljsidan, med produktchefer, systemingenjörer, och alla som jobbar med kund, sen har vi även utbildat våra tekniker, och nu ska vi utbilda vår supportsida. Nästa steg blir att fördjupa oss i hur vi bedriver nyckelkundsbearbetning och offentlig sektor.” – Ulf

Mer än en säljutbildning – ett komplett koncept för resultat

Mindits bidrag har varit att binda samman konceptet. Ulf betonar vikten av att få kunderna att förstå Drägers säkerhetstänk som sträcker sig bortom produkterna till service, utbildning och helhetstänk.

“Vi ville inte bara ha en säljutbildning, vi ville ha ett koncept,” säger Ulf och påpekar hur Mindits “Way of Selling” har blivit fundamentalt för att strukturera försäljningsarbetet.

En stark värdegrund skapar ny syn på säljutveckling

Drägers utbildningssatsning sträcker sig bortom säljarna till hela organisationen. Ulf berättar hur de har fokuserat på att utbilda inte bara säljare utan också ledare, tekniker och supportpersonal. Genom att koppla företagets värdegrund till kundens värde, har de skapat en stark grund för affärsframgång.

”Har du bra värdegrunder i botten och du vet var du står någonstans som bolag, då är samarbetet med kunden mycket enklare. Vi kan direkt se att när vi tajmar våra värdegrunder, gör vi bra affärer. Vår säljutveckling har kommit utifrån våra värdegrunder i stället för våra produkter, och det är också det Mindit har kommit in och hjälpt oss att översätta – vilket värde vi ger för kunden.” – Ulf

Konsten att hålla målsättningar i rörelse

Dräger Safety har sina dagliga utmaningar, trots att de stadigt växer. Ulf Frisk ser sitt uppdrag som att “hålla igång maskinen”, att skapa en arbetsmiljö där personalen trivs och känner stolthet över sitt arbete.

”Vi har fullt upp på daglig basis att leverera målsättningar, men det rullar på bra just nu och vi gjorde den bästa månaden på 2,5 år i oktober. Jag tror det bland annat beror på att vi har jobbat med personalen i det kommersiella, jag ser att vi gör affärer på ett bättre sätt idag, att vi vågar på ett annat sätt. Det har gett bra effekt, vilket är kul att se.” – Ulf

ulf 2

Ulf tipsar till andra i säljledarrollen

  • Förstå företagets värdegrunder, få folk att köpa in på det och dela den förståelsen
  • Alltid luta sig tillbaka till värdegrunderna och vara trygg i det, även kommersiellt och inte bara när man utvecklar produkten
  • Det är ok att tacka nej till kunder också, värdegrunderna hjälper dig få bättre koll på vilka kunder man ska jobba med

Dräger – från produkter till en helhetsupplevelse

Dräger Safety representerar en framgångsrik fusion av teknik och människocentrerad försäljning. De har lyckats ta ett stort steg mot att inte bara sälja produkter utan också erbjuda en helhetsupplevelse av säkerhet och kvalitet – en resa från “Teknik för Livet” till ett koncept för framgång.

“Det har varit väldigt smidigt att jobba med Mindit, jag känner att förståelsen hela tiden funnits där för vad vi vill uppnå. Kostnaden för kursen är inte det stora, kostnaden är att samla hela organisationen. Det tar tid men det ger också en stor vinst.” – Ulf

Rulla till toppen