two businessmen outdoor using technology WEB 2560

Därför behöver ni en stark onboarding-process för nyanställda säljare och medarbetare

En bra rekrytering är A och O, men vad gör vi efter det för att ta tillvara på satsningen?

Att anställa rätt person till rätt roll är en viktig och rolig, men inte alltid enkel sak. Det tar tid och är en rejäl investering. Därför lägger många mycket kraft och energi på rekryteringsfasen, men glömmer ofta nästa fas – onboardingen.

En genomtänkt onboarding är en otroligt viktig och värdefull planering, som många missar. Det är lite synd; att många är så duktiga på rekryteringen, men sedan inte planerar onboardingen ordentligt.

I den här artikeln tar vi upp temat onboarding–process, som är avgörande för hur snabbt en medarbetare blir lönsam och hur bra känsla medarbetaren får.

Första tiden för den nyanställde är avgörande för utfallet

Sätt en bra onboarding-process!

Hur man välkomnar sina anställda, via exempelvis onboarding, speglar företagskulturen. Om den är fungerande skapar den trygghet och glädje. Om den däremot inte fungerar kan den leda till missnöje och förlorad kompentens.

Hur kommer det sig att så många satsar för lite på en onboarding-process?

Många underskattar tiden det tar att planera väl. Kanske överskattar man också det man klarar av och tänker att man tar det på uppstuds. Men du bör inse att när individen som ska börja på företaget kommer, har du bara en chans att göra ett första intryck.

Använd företagskulturen

Företagskulturen visar vad som gäller på arbetsplatsen men förklarar inte alltid varför det är så. Den berättar vilka normer företaget har, både de stöttande och de hindrande. För den nyanställda är det viktigt att både acceptera och bli accepterad inom ramen för den rådande kulturen på företaget.

Skapa en skön känsla för den nya kollegan

Det är där vi kan föra över känslan från riktigt bra rekryteringar till en extremt bra efterköpskänsla. När man byter jobb ingår en hel del lust och pirr i processen. Då är det bra att behålla lusten (glädjen) och minska pirret (nervositeten). Vi vill ju att det ska vara en bra känsla för den nya medarbetaren hela vägen.

Hur ska jag göra för att lyckas med onboarding-processen?

Genom att tänka igenom hela processen: Före, under, efter. Du som arbetsgivare ska ha med dig ett före, under och efter. Efter rekryteringen kommer preboardingen, där kandidaten till exempel ska ges möjlighet att läsa på för att landa mjukare och snabbare, väl på plats.

Vill du veta mer om onboarding och ta del av vår mall för onboarding? Läs vår artikel om att skapa en onboarding checklista »

Preboarding – förbered för onboarding

Tiden före onboarding kallar vi för preboarding. Använd den väl; då är både arbetsgivaren och arbetstagaren startstarka och redo för varandra när väl anställningen börjar.

Du får tänka på vad personen ska veta innan, vad personen ska kunna efter en viss tid och vem personen ska lära sig av eller fråga framöver. Sedan är det viktigt att alla tekniska bitar är testade och fungerar. Telefonen, datorn, blippen till dörren och så vidare. Det kan låta tråkigt men det handlar om en return on investment. Ni investerar i varandra. Se till att tillvarata det.

Onboarding-processen och kompetenstrappan

De två mellanliggande stegen i kompetenstrappan, där man är medvetet inkompetent och medvetet kompetent, blir ofta kortare och bekvämare om man grundar genom bra onboarding. Som chef är det också bra att tänka på att du inte äger hela inskolningen. Låt alla på företaget, med sina olika kompetenser, vara med.

Kan en väldokumenterad säljprocess hjälpa onboarding-processen?

Att ha en väldokumenterad säljprocess för just era säljare är en mycket viktig pusselbit i hur snabbt en ny säljare blir lönsam. Det gör att en ny säljare snabbt kan bli trygg i att sälja företagets produkter och tjänster, hur snabbt en säljare får in sin första affär. Läs mer om hur vi tänker kring att sätta säljprocesser med Way of Selling.

Ta hand om medarbetare – ta hand om kunder

Hur man tar hand om sina nya medarbetare berättar något om hur man tar hand om sina kunder. I en väldokumenterad säljprocess, som exempelvis vår Way of Selling, finns det mallar på best practice. Det innefattar ”allt” i varje fas, vilket gör att du kan ha koll på när du ska göra vad. Genom att vara strukturerad kan du slappna av och göra ett bra första intryck utan att uppfattas som tråkig.

Om ni behöver hjälp med att rekrytera säljare finns det byråer som är specialiserade på just detta, till exempel Closers eller Säljpoolen.

Rulla till toppen