joyful young people discussing their new project WEB 2560

Skapa en onboarding checklista | 3 steg

Ta hand om er nya medarbetare på bästa sätt! Skapa en onboarding checklista och sätt en tydlig struktur som ger nya kollegan bästa starten

Det kan vara tillfredställande att checka av saker när en ny medarbetare börjar och en onboarding checklista säkerställer att du inte glömmer något. Här tipsar vi om hur du skapar en checklista för er onboarding av nya säljare och medarbetare. Följ de tre faserna och utgå ifrån frågorna Vad, Varför, Hur, Vem, När så har du en bra grund.

Här kan du läsa om varför du behöver en stark onboarding-process »

1. Preboardingen

Fasen efter rekryteringen används med fördel till att mjuklanda kandidaten och snabbare göra hen bekväm och kompetent på ert företag.

Använd vår mall för att skapa en onboarding checklista

Frågor att reflektera över:

  • Vad kan den nya medarbetaren göra i förväg? Vem säkerställer?
  • Vad behöver göras internt innan? Vem gör det?
Checklista Preboarding
  • Skicka material som förbereder den nyrekryterade på att starta hos er. Exempelvis medarbetarhandboken, den dokumenterade säljprocessen och företagspresentationen. Det kan vara skönt för er båda att vara förberedda när det är dags.
  • Håll kontakten efter rekryteringen så det inte går månader av tystnad. (Berätta gärna att ni ser fram emot att ses igen och ert samarbete.)
  • Boka ett inför första dagen-möte för att gå igenom förväntningar.
  • Skapa en checklista för alla praktiska saker som dator, mejladress, mobil, blipp med mera.
  • Skapa en till checklista med genomgångar som ska ske och möten som ska bokas. Tänk: Varför? Vad? Vem? När? Tänk också i stora block: Vision, strategi, kultur, värderingar, system, roll, ansvar, kollegor. Engagera flera i företaget – vem är bäst på vad?
  • Säkerställ att minst de närmaste kollegorna bokar ett ”hej vem är du, vem är jag samtal” på cirka 30 min. Det är väl investerad tid.
  • Skapa mål och tydlig förväntansbild på vad individen ska kunna vecka 1, 2, 3 och så vidare. Då är det lätt både för dig och medarbetaren att ta ansvar och följa upp.

2. Onboardingen

Den första tiden när kandidaten väl är på plats. Denna fas är avgörande för vilken känsla kandidaten får och vilken start ni får tillsammans. Preboardingen ska ha gjort den nya medarbetaren startstark.

Onboarding checklista
  • Engagera alla medarbetare i välkomnandet. Gemensam frukost och lunch med så många som möjligt första dagen.
  • Säkerställ att tekniska bitar är på plats och fungerar: dator, telefon, blipp och olika program som behövs för att sätta i gång att arbeta.
  • Dela onboarding checklistan med medarbetaren så att den kan följa och ta ansvar.
  • Säkerställ att onboardingplanen följs och att alla möten bokas.
  • Boka in avstämningsmöten varje vecka för att stämma av hur individen ligger till mot mål och förväntningar.

3. Postboarding

Kom ihåg uppföljningen nu när den nya medarbetaren är en del av företaget. Den bör vara en naturlig del av det fortsatta arbetet.

  • Vad och hur ska ni följa upp? När/hur ofta ska ni göra det? Vem ska göra det?
  • Uppföljning på onboarding checklistan – har allt gåtts igenom? Vilket stöd behöver medarbetaren nu?
  • Gör till exempel uppföljningssamtal kring kultur och värderingar. Stäm av efterköpskänslan. Hur går det? Hur känns det? Var det som du trodde?
  • Säkerställ feedback-kulturen. Feedback är värdefullt att arbeta med, se till att den öppna, trygga och tillitsfulla dialogen är igång redan från början.
  • Boka in och genomför de månatliga uppföljningssamtalen, RAK-samtal
Ett avslutande bonustips

– Be individen göra korta reflektioner varje dag under de första veckorna och på fredagar en reflektion på reflektionerna (meta-reflektion). Håll på så den första månaden och be individen skriva ner: vad har varit bra, vad har varit mindre bra. Detta är värdefullt att göra innan miljön tagit över individen. Reflektionerna bör vara en del i avstämningssamtalen varje vecka och det kan även bli starten på ett utvecklingsprojekt – alltid bra med andras ögon.

Rulla till toppen