Furhoffs hero

Tydlig process för säljarbetet på Furhoffs Rostfria

“Jag kan känna mig trygg i var jag börjar med min säljprocess”

Stefan Carlbom, Försäljningschef på Furhoffs Rostfria i Skövde, har jobbat engagerat och målmedvetet med att utveckla både försäljning och kundservice i hela företaget. Det märks när vi träffar honom och hans medarbetare på fabriken i Skövde; både säljare, marknadsförare och kundservice känner en stolthet över det de gör och de är trygga i hur de ska jobba konsekvent och målmedvetet med all kundkontakt och försäljning.

Därför utser vi Stefan till Månadens säljledare med Mindit i november 2022 – grattis Stefan!

Vem är Stefan?

Stefan Carlbom: försäljningschef på Furhoffs Rostfria pratar om samarbetet med Mindit - The House of Sales
Stefan Carlbom, FC Furhoffs Rostfria

– Jag heter Stefan Carlbom och har jobbat på Furhoffs sedan 2013, i ett antal olika roller. Alla inom försäljning. Idag är jag försäljningschef för affärsområdet VVS och rostfri inredning. Sedan har jag ansvaret för coachningen för alla medarbetare som jobbar inom försäljning och kundservice. Vilket då inkluderar vårt affärsområde legoproduktion.

Furhoffs behöver hålla en hög servicenivå

– När vi kommer till vår säljprocess så är ju grunden att vi ska bearbeta och informera, föreskrivande led. Det kan vara konsulter, det kan vara arkitekter. Sedan jätteviktigt att vi håller en hög servicenivå när de ärenden som kommer in till huset Furhoffs, att kunden känner att man blir omhändertagen på ett rätt och professionellt sätt.

Ville få best practice nedskrivet

– Ser man till våran säljprocess så har vi alltid varit duktiga på att sälja, vi har alltid varit duktiga på att informera. Men, vi hade inte skrivit ner det. Så vi ville faktiskt fånga detta nu att vi behöver få det nedskrivet. Och då gjorde vi den här Furhuffs säljmanual tillsammans med Mindit.

Utmaningar att möta kund i många plattformar ställer höga krav på trygghet och struktur

Stefan Carlbom badge for manadens saljledare med Mindit november 2022

– Utmaningarna ligger i att möta våra kunder på de plattformar som finns. Oavsett om det är digitalt, om det är live, mail eller telefon. Vi ska känna tryggheten i allting som vi gör. Och då är våran säljmanual ett jätteviktigt redskap, för att fånga upp de här olika delarna. Allt ifrån hur vi planerar, startar ett möte; vad är mina “A och B-uppgifter”, som vi kallar det.

Säljarna har fått en tydlig process

– Så när jag kommer till jobbet en måndag morgon så är jag trygg i att jag ska börja med det här. Sen tar det en annan skepnad under dagen och veckan och det är helt okej, men jag kan känna mig trygg i vart jag börjar med min säljprocess. Och det är något som vi har jobbat mycket med och är jättestolta över.

– När vi pratade om Mindit och Way of Selling och hur de jobbade, så blev jag så otroligt imponerad av det sömlösa arbetssättet de hade. Ifrån att vi i slutet hade en otroligt duktig utbildare, och innnan det så hade vi en säljansvarig, som pratade med oss ihop med våra produktägare. Och allting startade med att den här personen som ringde mig, ett kallt samtal egentligen, och ställde frågan och väckte intresset.

Fån den processen insåg jag att om det här är ett företag som kan presentera för mig på det här sättet, så kändes det väldigt tryggt att förstå att vi kommer också kunna få en väldigt bra slutprodukt.

Rulla till toppen