Konsultia hero
Konsultia hero

Konsultia tog det bästa av alla säljare och gjorde till en metod

Stort grattis till Martin Ene, försäljningschef på Konsultia, som blir månadens säljledare med Mindit i juni!

Säljare behövde hitta ny gemensam linje

Konsultia gick från 0 till 130 Mkr omsättning på sex år, sen satte pandemin käppar i hjulet. Med hjälp av Mindit var Martin snabb med att utveckla och implementera en digitaliserad säljprocess. Käpparna i hjulet blev till ett kortvarigt hack och nu går Konsultia bättre än någonsin.

Långa processer och strategiska beslut på ledningsnivå
martin ene SQUARE
Martin Ene, försäljningschef på Konsultia

– Att börja med bemanningslösningar är ofta ett strategiskt beslut, i alla fall om det är första gången för kunden. Det blir långa processer och många kontaktytor för våra säljare. De behöver ha gott om tålamod och en bra process att följa.

Behövde ställa om till en ny säljprocess

– Före pandemin hade vi bara gjort fysiska möten och plötsligt blev det helt uteslutet. Vi var tvungna att ställa om helt och behövde sätta en bra process snabbt. En metod som går att tillämpa helt digitalt eller i kombination med fysiska besök. Vi kom i kontakt med Mindit och började tillsammans med dem och våra säljare att utforska en bra väg framåt.

Säljarna blev motiverade direkt
Konsultia 1200x200 1 1

– Säljarna var motiverade direkt eftersom de fick vara med och tycka och tänka om hur den nya processen skulle utformas. Vi tog det bästa av alla säljare och stoppade in i en metod. Det har lett till högre professionalism och tydlighet i försäljningen. Metoden har underlättat onboarding och utbildning.
– Vi har även använt metoden på nya säljare, då det blir lätt att onboarda när dokumentation och process finns på plats. Viktigt att nya säljare kommer snabbt på banan. Många säljare jobbar utspritt geografiskt, då är det extra viktigt att ha en väl genomarbetad process att ta stöd i.

Har du några tips till andra chefer i en liknande roll som din?
Martin Ene badge
Martin Ene är månadens säljledare med Mindit i juni
  • Försök att arbeta strukturerat med en tydlig metod som ni kontinuerligt utvärderar.
  • Att ha rätt typ av säljare är helt avgörande när man sysslar med komplex tjänsteförsäljning. Slarva inte med rekryteringen!
  • Ge aldrig upp! Man lär sig även när man inte lyckas – då får man skruva och fortsätta skruva och justera tills man hittar rätt!
  • Jobba med långsiktiga kundrelationer och låt aldrig kortsiktiga säljmål gå före kundens intresse. Tänk att du ska ha en kund i minst 10-15 år och arbeta därefter.  

Om Konsultia

FÖR SVENSK INDUSTRI FRAMÅT

  • Konsultias bemanningslösningar hjälper industrin med kompetensförsörjning och produktion i balans. Genom schyssta villkor och en värderingsdriven företagskultur attraherar vi medarbetare som gör skillnad varje dag.
  • Konsultia beräknas omsätta cirka 400 miljoner kronor under 2022

Hemmamarknaden är i norra Sverige och företaget expanderar nationellt.

Rulla till toppen