Sambesök i 3 steg – Nyckeln till att bli en bra säljare

Att sambesöka en kund kan ge ovärderliga erfarenheter som hela organisationen gynnas av. Det hjälper dig att bli en bättre säljare, men kräver rätt förberedelser, övning och efterföljande reflektion och feedback. Här är en sammanfattning av hur du kan maximera nyttan av sambesök för att bli en framgångsrik säljare.

Syftet med sambesök

Ett sambesök innebär att säljaren har med sig en kollega eller chef på kundbesöket. Syftet kan variera:

  • Utbildande sambesök: Kollega som är under upplärning följer med.
  • Utvecklande sambesök: Chef observerar och ger feedback efteråt.
  • Växeldragande sambesök: Båda är aktiva och har olika roller för att optimera

Så förbereder du sambesöket

För att ett sambesök ska bli givande krävs förberedelser på flera nivåer:

  1. Säljaren läser på och förbereder sig själv.
  2. Rollspel på kontoret: Simulera mötets händelser och bemöt olika scenarier.
  3. Kontinuerliga sambesök i skarpt läge: Fortsätt utvecklas genom praktiska erfarenheter.
  4. Tydliggör framgångsfaktorerna: Vad vill ni ha ut av mötet?

För att lyckas är det viktigt att följa en överenskommen struktur där förberedelsen, genomförandet och feedbacken efteråt är lika viktiga.

Bli en bra säljare med sambesök – Tre enkla steg

  1. Sätt upp en struktur: Följ samma struktur vid varje tillfälle för att skapa ett unikt arbetssätt.
    • Vilka frågor ska hanteras innan mötet?
    • Hur går mötet till?
    • Vad händer efter mötet?
  2. Genomför mötet: Den säljare som har med sig en kollega eller chef ska känna att detta är en fördel och styrka.
  3. Ge feedback efteråt:
    • Börja med: Vad ska säljaren börja med?
    • Fortsätt med: Vad gjorde säljaren riktigt bra?
    • Sluta med: Vad ska säljaren sluta med?

Feedbacken ska vara konkret och konstruktiv för att mötet ska ge mer värde än en enkel googlesökning.

Mäta värdet av sambesök

För att kunna mäta värdet av sambesök, bygg in det i era KPI:er och bestäm hur många sambesök ni ska göra per månad. Mät effekten genom att jämföra feedback och resultat från tidigare sambesök. På så vis skapar ni en lärande kultur som kan bli riktigt framgångsrik.

Olika typer av sambesök

  • Utbildande sambesök: En säljare har en aktiv roll medan den andra skuggar och lär. Detta är en bra grund för nya säljare att öka sin förståelse för kunddialogen.
  • Utvecklande sambesök: Fokuserar på att förfina färdigheter i kunddialogen. Till exempel genom att ge konstruktiv feedback efter att ha fokuserat på specifika områden som behovsanalys.
  • Växeldragande sambesök: Ett dynamiskt samspel där båda deltagarna är aktiva i kundmötet, adderar värde och fångar upp behov.

Läs även vår artikel “Hur blir man en bra säljare” för breda strategier för din eller dina säljares personliga utveckling.

Scroll to Top