Betydelsen av utbildning i Svenskt näringsliv

image artikel svenskt naringsliv

Enligt en färsk undersökning spelar kompetensutveckling en mycket större roll för att locka nya talanger än vad tidigare bedömningar har antytt. Skickliga individer har fler valmöjligheter än någonsin; ett företags kultur och dess värdering av anställda är nu avgörande.

Företag som kan presentera en genomtänkt och intressant onboarding, kombinerat med en attraktiv plan för utbildning och kompetensutveckling, sänder en stark signal till potentiella anställda. Företaget signalerar nämligen att investeringar görs i människorna som faktiskt utför ledningens strategiska arbete, inte bara i produkter eller tjänster. Här finns en avgörande faktor, direkt från verkligheten.

Är Sverige på väg att tappa konkurrenskraft och halka efter?

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har publicerat en ny rapport. Rapporten visar att svenskarna inte är sämst i klassen, men har fortfarande relativt god digital kompetens. Dock finns det utrymme för stora förbättringar för att nå upp till samma nivå som andra EU-länder och internationella aktörer.

För att åstadkomma detta krävs dock betydande insatser inom både utbildning och, framför allt, affärsmannaskap.

TechSveriges rapport från 2023 visar att tillväxten inom tekniksektorn i länder som Danmark, Finland, Nederländerna och Österrike har varit dubbelt så snabb som i Sverige under åren 2015 till 2020. Med tanke på att hälften av den globala arbetskraften behöver vidareutbildning eller omskolning redan år 2025, kommer de företag som investerar i både människor och teknik att uppnå kritiska fördelar inom affärsvärlden.

Mondo Duplantis, som hoppar 20 cm högre än någon annan, fortsätter att utvecklas.

Stavhopparen Duplantis har länge varit oöverträffad som världens bästa, men han strävar ständigt efter att utvecklas för att slå nya världsrekord. Likt travbanan kan det handla om en noslängd i en större upphandling och tvåan får inte en krona.

“Vi måste alla bli bättre på att vidareutbilda oss och uppdatera våra kunskaper, och framför allt, väcka intresset hos de unga tidigt i livet”, förtydligar Mikael Nylund, VD för Mindit – the House of Sales & Leadership

Med tanke på den nuvarande konkurrensen om både affärer och talanger, hur viktig är utbildningens roll för att attrahera nya talanger till företaget?

Enligt en färsk undersökning har kompetensutveckling visat sig spela mycket större roll att locka nya talanger än tidigare bedömningar. Skickliga individer har fler valmöjligheter än någonsin, företagets kultur och hur man värdesätter sina anställda är numera avgörande.

De företag som kan visa upp en genomtänkt och intressant onboarding mixat med en attraktiv plan för kompetensutveckling, sänder en kraftfull signal till potentiella anställda. Företaget signalerar nämligen att det investeras i  människorna som de facto utför ledningens stora penseldrag, inte bara i produkter eller tjänster. Här finns en avgörande faktor, direkt från verkligheten.

Hur hanterar företag utmaningen att balansera investeringen för utbildningen med de förväntade fördelarna?

För att förstå betydelsen av utbildning i rekryteringsprocessen och balansen mellan investering och avkastning, vänder vi oss till Mikael Nylund, VD på Mindit – the House of Sales & Leadership. Hans insikter ger oss en klarare bild av hur företag kan navigera i dessa viktiga frågor.

Från ett ROI-perspektiv är 80 % av alla utbildningsinsatser bortkastade pengar.

Vi vet att vi behöver satsa och utveckla oss men det finns en uppenbar risk att vi kastar våra pengar i sjön. Det var precis därför Mindit startade. Vi anser att de flesta inte vill ha en utbildning, det de vill ha är en förflyttning. Det kan handla om en kultur-, ett beteende- och/eller en kompetensförflyttning.

Det finns många utbildningsföretag där ute men få som verkligen kan driva förflyttningar. Vi pratar hellre säljutveckling än utbildning, vi designar utvecklingsinsatser som skapar resultat helt anpassade utifrån teamets utmaningar. Allt detta görs för att skapa genuint engagemang för teamets lärandeprocess och samtidigt höja företagets human- och strukturkapital.

Framgångsrika företag betraktar inte dessa investeringar som rena kostnader utan som strategiska investeringar i företagets framtid. Under en lågkonjunktur är det extra viktigt att företagen fortsätter att investera i sina anställda. Att skära ner kan vara ett måste men skapar även en giftig oro internt. Under svåra tider tenderar företag att överge långsiktig planering och fokusera enbart på det nuvarande läget.

Många kämpar med detta för närvarande. När affärerna går trögt blir det svårt att motivera investeringar som inte ger omedelbar effekt. Blicken lyfts inte från motorhuven, och företagets pengar spenderas mest på vad som uppfattas som nödvändiga kostnader snarare än på potentiella, men osäkra, investeringar.

Tänk om motsatsen är att föredra … att investera ännu mer i personalen under svårare tider.

Det gör en skillnad i försäljningen att vara väl förberedd internt och att alla arbetar mot samma mål. Se investeringen som en möjlighet att förbättra lojalitet och engagemang, minska personalomsättningen och därmed stärka företagets image. Självklart måste grundliga förstudier göras för att anpassa insatsen efter företagets unika karaktär, kultur och mål.

Slutligen handlar det alltid om att göra investeringen meningsfull och säkerställa maximal avkastning. Det är Mindit specialister på!

För att utforska hur din organisation kan förvandla utbildningsinvesteringar till verkliga konkurrensfördelar och förnya er kultur av lärande, är du välkommen att kontakta oss på Mindit – vi är specialister på att skapa lönsamma och hållbara utvecklingsvägar.

Rulla till toppen