1. Ha en tydlig grundstruktur
Varför? Det är enormt enkelt att bli händelsestyrd och runda planerad verksamhet. Telefonen ringer, inboxen gör sig påmind. Avsätt tid till att svara men tidsbegränsa det. Sätt strukturen som fungerar för dig och följ den så styr du vardagen och får resultat.
2. Var ditt bästa jag
Varför? För att du inte har en produkt att luta dig mot – kunden köper ju dig. Hitta sätt som gör dig bäst. Det kan vara affirmation inför kunddialog, din powerlåt inför kundmöten eller att ständigt söka information för att hantera att säljsamtalen går åt olika håll.
3. Lyssna, lyssna, lyssna
Hur blir man en bra säljare genom att lyssna? Vi tycker att folk som lyssnar på oss är bättre människor och det är inte så märkligt. En lyssnande person gör att vi känner oss sedda och accepterade. Därför är lyhördhet oerhört viktigt i din kunddialog. Lyssnar du får du alla signaler serverade om när du ska gasa och bromsa, då hör du också vad som sägs mellan raderna och kan ställa relevanta följdfrågor.
4. Stanna upp och delsummera
Varför? För att se att ni är på väg i rätt riktning. Upprepa det som sagts och leta accept. Det är ännu viktigare nu när vi möts så ofta i de digitala kanalerna och inte kan känna av varandras energier på samma sätt.
5. Arbeta med hantverket försäljning
Varför? Det är först när du kan checka av att du har allt ovan som hantverket försäljning kommer in. Fundera på hur du säkerställer att du styr mot din affär. Du kan fortfarande få ihop affären utan att ha en given grund, vara ditt bästa jag, lyssna och summera. Men med dessa grundstenar är chansen att din affär blir större, pågår längre, är bättre för din kund och ger positiva bieffekter till er båda. Ett bra verktyg för att fila på din säljteknik är sambesök.
Hur blir man en bra säljare – Bonustips!
Finns det något som en säljorganisation kan göra utöver detta för att hjälpa säljaren i vardagen?
Ja, en framtagen grundstruktur som är dokumenterad: ”Så här arbetar vi”. Så att säljaren kan plugga på och inspireras när inspirationen tryter.
Gå en kurs i Värdebaserad försäljning! Se utbudet på Utbildning.se