Vad är en hybridsäljare?
Vad ligger egentligen i termen hybridsäljare? Och har jag missat nått om jag inte är på bollen?
Nya begrepp och titlar dyker ofta upp i samband med förändringar och att säljlandskapet har förändrats är vi nog fler som kan skriva under på. Men vad är en hype och vad är en hygienfaktor för att vara aktuell idag och imorgon?
I rollen som hybridsäljare hanterar en säljare de fysiska kundmötena men även de digitala över exempelvis Teams/Zoom. Utöver det förväntas en säljare även kunna hantera andra digitala plattformar där er kund finns, chattar, social media, digitala mässor.
Enligt studier från McKinsey* så föredrar hela 70% av B2B-köpare en digital, men ändå mänsklig, kontakt i kunddialogen. Vi vill påstå att vår förmåga att anpassa oss till det nya köpbeteendet är i direkt korrelation med vår långsiktiga framgång.
Många VDs och försäljningschefer som vi har kontakt med är väl införstådda med att det finns möjligheter att arbeta smartare genom att nyttja både fysiska som digitala möten. Men frågan är vad det får för påverkan på affären och organisationen.
En bra start kan vara att reflektera över:
- Hur är säljorganisationen uppbyggt?
- Vad är det som definierar inne- och utesälj?
- Hur ser mötesstrategin ut?
- Vilka möten lämpar sig för ett digitalt möte och vilka för ett fysiskt och varför?
- Vilka valda sanningar finns i organisationen och säljteamet om vad som är möjligt eller ej?
- Vad behöver säljkåren för kompetens och/eller vilja för att hantera båda mötesarenorna?
Är ni redo att hantera framtidens försäljning?