manadens saljchef juni. Robert Nybergs 1

Nybergs Bil lyckas skapa en service som sticker ut i mängden

Mindit nominerar säljledningen VD, Robert Bloom och Försäljningscheferna Milad Mohammadian, Mattias Geller och Viktor Nyberg på Nybergs Bil till månadens säljledare. Motiveringen: ”Genom Nybergs Bils vilja och driv så har de skapat en ännu starkare kundupplevelse. Vi imponeras av hur säljledningen på Nybergs utmanar sig själva i att se på kunddialogen och sitt nuläge med nya ögon för att ständigt bli bättre.”

Intervju med Robert Bloom, VD på Nybergs Bil Ab

manadens saljchef juni. Robert Nybergs 1

Känslor och upplevelser blir Nybergs strategi mot prisbaserad konkurrens.

Nybergs Bil ville strukturera upp säljarbetet, genom att skapa en tydligare röd tråd och att arbeta fram en gemensam kvalitetsnivå i kunddialogen under våren. Detta för att lyckas skapa en service som sticker ut i mängden.

Mindit nominerar säljledningen VD, Robert Bloom och Försäljningscheferna Milad Mohammadian, Mattias Geller och Viktor Nyberg på Nybergs Bil till månadens säljledare. Motiveringen: ”Genom Nybergs Bils vilja och driv så har de skapat en ännu starkare kundupplevelse. Vi imponeras av hur säljledningen på Nybergs utmanar sig själva i att se på kunddialogen och sitt nuläge med nya ögon för att ständigt bli bättre.”

RB Nybergs bil

”Vi ser att det händer väldigt mycket i vår bransch just nu, den digitala kundresan sätter ett fäste. En bidragande faktor är att produkten och priset blir mindre påverkningsbara för säljarna, men det vi kan påverka istället är att göra skillnad i kundupplevelsen” – Robert

Så förvandlar Nybergs Bil utmaningar till möjligheter

Nybergs Bil AB har funnits sedan 1975 och är ett privatägt bilföretag i andra generation. De är auktoriserade återförsäljare och har originalservice för Volvo, Mazda, Renault och Dacia personbilar samt Renault, LEVC och Maxus transportbilar.

Trots utmaningar i personbilsbranschen idag, där nybilsförsäljningen till privatpersoner utmanats den senaste tiden, så ser Nybergs möjligheter att bearbeta sin befintliga kundbas och satsa på begagnade bilar. Genom att förstå att de inte kan konkurrera enbart på pris, inser de att känslor och upplevelser kommer bli deras största konkurrensfördel.

Vi ställer frågan till Nybergs VD, Robert Bloom, hur går det för företaget idag, trots utmaningarna ni möter i branschen?

”Relativt bra, tack vare helheten i affären. Personbilsförsäljning till privatperson är ytterst begränsad idag, vilket då gör att vi får möjlighet att bearbeta befintlig kundbas. Framtiden är ljus och företaget är starkt och framgångsrikt med flera pågående utvecklingsprojekt. Det råder tuffa tider i personbilsbranschen just nu och därför krävs en annan proaktivitet och driv, framför allt mot privatkunden. Något som arbetet tillsammans med Mindit banat väg för.” – Robert

Framtidens fordonupplevelse tar form här och nu – strategin ligger i att vara lokalt starka

Nybergs mål och vision går hand i hand och huvudsyftet är att ge kundupplevelse i världsklass, att ha en kontinuerlig tillväxt och att vara lokala. Kunden kan idag göra stora delen av köpresan hemma och kanske tror kunden att den har gjort rätt val där hemma. Det är nu behovsförsäljningens betydelse blir än viktigare, då säljarens jobb blir att se behoven och lyfta fram det, kanske kan köpet bli ännu bättre. På Nybergs ska du erbjudas service i världsklass och med hjälp av Mindit har de hittat pusselbitarna för att ta sig dit.

Fler och fler billeverantörer går mot agentavtal med sina handlare. På Nybergs Bil vill vi stärka vår kundrelation. Genom t ex serviceavtal och andra abonnemangs former och bygga relationer tillsammans över en längre tid. Tiden är nu, det är nu vi kan göra skillnad.” – Robert

Insiktsfullt samarbete: Mindit lyfter fram Nybergs potential i kundbemötande och försäljning 

För att förverkliga sin vision insåg Nybergs att de behövde omvärdera sitt sätt att hantera kundrelationer. Efter utvecklingsinsatsen har de nu fått nya perspektiv och en tydligare struktur att arbeta efter. Att utveckla kundrelationer och hur de kan bemöta kunden i säljet är något de jobbar aktivt med på deras säljmöten idag. Genom ett mer vidgat perspektiv och mer närvaro i kundens behov lyckas de skapa en bättre och mer meningsfull kundupplevelse.

Robert säger; ”Vi har fått en bekräftelse i att det vi trodde faktiskt var rätt. Henrik, vår utbildare, är en fantastisk coach och har belyst saker som egentligen är självklara men kanske glömts bort. Han har gett oss bra påminnelser och många nya insikter. Vi har lärt oss bli mer närvarande och uppmärksamma på kundens behov, vilket har hjälpt till att skapa en bättre upplevelse.”

Utmaningen är antagen, Nybergs vet vad som krävs för att lyckas nå sina mål

Nybergs inser vikten av att hålla sig proaktiva och att ständigt utveckla sitt sätt att arbeta, vilket alltmer visar sig bli viktigt i dagens digitala förändringar. De förstår att för att lyckas kan man inte luta sig tillbaka, utan behöver parallellt hålla utvecklingsarbetet vid liv. Säljaren behöver känna trygghet i sin roll för att skapa starka relationer, vilket också förutsätter att de har rätt frågor och kan göra en korrekt behovsanalys. Nybergs inser att arbetet i att satsa på långvariga kundrelationer blir hur de differentierar sig från konkurrenterna.

”Min känsla idag är att det inte bara ska handla om att trycka på knappen för ett köp, man vill också ha en skön känsla och tillit. För några år sen började vi inse att vi måste jobba mer kundcentrerat och att det alltid är viktigt med relationer. På Nybergs skapar vi en kundfördel och en kundupplevelse. Vi har allt i vår kundportfölj och genom att behandla kunden som de förtjänar jobbar vi mot vårt mål att hjälpa kunden att köpa rätt bil efter dennes unika behov.” – Robert

Destinationen för en unik bilköpsupplevelse – dagens rådgivare i bilbranschen finner du på Nybergs Bil

Genom en mer tydlig säljstandard och att säljarna är mer involverade i planeringen har det skapat ett ökat engagemang i teamet.

”Det känns gott. Det finns nu större ägandeskap hos säljarna att ha en plan för sitt säljarbete för dagen och veckan. Vi har satt en säljkultur – Nybergs Standard. Det ska vara en upplevelse att besöka Nybergs som gör det värt omvägen för att göra sina bilaffärer där.” – Robert

MicrosoftTeams image 4 2

Roberts tips till andra i ledande roller

  • Ta reda på var bolaget står i utvecklingen. Hänger vi med i omställningen eller är det bara snack. Gör en bra omvärldsspaning och ta action.
  • Viktigt att göra en nulägesanalys, det är då tror jag vi kan hitta gapen och kan börja jobba med det vi faktiskt kan påverka.

”Med respekt och ödmjukhet, att vi också är på väg. Transformera samtidigt som du presenterar. Vi är i nålsögat, det är nu händer!”- Robert

Scroll to Top