Månadens säljledare med Mindit

I hjärtat av kaffeälskande Sverige står Löfbergs med Björn Norén som en bryggmästare för affärer och kultur. Löfbergs passion för fika och gott kaffe har drivit företaget sedan 1906.
månadens säljledare

Intervju med Björn Norén, Head of Retail på Löfbergs

I hjärtat av kaffeälskande Sverige står Löfbergs med Björn Norén som en bryggmästare för affärer och kultur. Löfbergs passion för fika och gott kaffe har drivit företaget sedan 1906.

Ett familjeägt kafferosteri i Karlstad har lyckats förvandla Löfbergs från en lokal näringsidkare till en internationell spelare. I denna kontext förvaltar och utvecklar nu Björn Norén med sitt team säljuppdraget till dagligvaruhandeln i Sverige.

Hållbarhet och kvalitet är utgångspunkten för teamet som bidragit till att ta Löfbergs till en av världens främsta köpare av ekologiskt och Fairtrade-certifierat kaffe.

“Den goda smaken och hållbarhet är en viktig del som man kan se har haft tydliga fotavtryck genom hela historien. Till exempel var Löfbergs först att ta hem en container med ekologiskt kaffe på 90-talet innan det ens fanns någon större efterfrågan på det.” – berättar Björn.

Så skapas säljsuccé i kaffebranschen

Bjorn Noren 1

Björn Norén, som är Head of Retail, och Månadens Säljledare med Mindit, har i samarbete med regioncheferna Patrik Andersson och Paul Mourad, tagit en ledarroll i utvecklingsarbetet. Deras bidrag har bl.a. varit att få med Löfbergs värderingar, målsättningar och säljprocess in i utbildningen som inkluderat de 17 fältsäljarna.

Löfbergs, som omsätter 1.3 miljarder SEK, har stärkt sin position på marknaden de senaste åren. Den långsiktiga strategin har visat sig framgångsrik.

Bolagets framgång bygger på en vinnande företagskultur där alla är delaktiga och bidrar till helheten. Björn och hans team har lyckats skapa en miljö där “best practice” delas och alla röster hörs. Utbildningsinsatsen med Mindit har summerats i Löfbergs Playbook som beskriver säljprocessen på ett sätt att det blir lätt att använda verktygen i det operativa säljuppdraget.

Med Björns egna ord; “Vi har tillsammans jobbat fram strategiska målsättningar, där säljorganisationen, marknad, KAM och RC satts ihop som ett team och verkligen jobbat tillsammans. Det samspelet är en otroligt stark laginsats. Vi går verkligen i takt och har en väldigt tydlig plan. Alla har varit delaktiga i att skapa vår ‘Playbook’ för att sen rulla den vidare ut i butik och ut mot kund. Utöver tydliga mål och stark strategi, spelar den vinnande kulturen en viktig roll.”

Löfbergs dubblar sin andel och blir marknadsledande

En fördubbling av marknadsandelen på bara tre år visar på ett starkt och motståndskraftigt företag även i utmanande tider.

“Framgången bygger på ett starkt kundfokus, vår strävan att alltid göra det lilla extra – att bidra med kunskap och service gentemot våra kunder. Vi vill alltid ligga i framkant när det gäller utvecklingen inom vår bransch med bra erbjudanden, att skapa spännande köpupplevelser i butik, produktutveckling och hållbarhet. Det finns dock massor kvar att göra, när man har nått toppen så vill alla putta ner en, så det kommer vara en både spännande och rolig utmaning de närmsta åren.” – Björn

Picture 2

Följ med på resan från böna till kopp

Med QR-koder kan nu Löfbergs konsumenter spåra sitt kaffes resa, vilket förstärker bandet mellan producent och slutkonsument. Det är denna typ av transparent kommunikation och innovation som gör Löfbergs unikt och framtidsorienterat.

Den lila tråden, en ikonisk närvaro som väver samman varumärke och försäljning

Löfbergs och dess ikoniska lila färg har en unik plats i hjärtat av varumärket. Den här färgen har varit en del av företagets identitet sedan 1920-talet, och är så viktig att den nu är varumärkesskyddad. Kärlekshistorien om Löfbergs och den lila färgen startade när kafferosteriet började sälja sitt kaffe i färgglada förpackningar. Populärast blev Löfbergs Lyxblandning som såldes i ett lila paket. Därefter dröjde det inte länge innan Löfbergs i folkmun blev Löfbergs Lila.

Även om Löfbergs återgått till sitt ursprungliga namn, är den lila färgen lika varm om hjärtat idag som för ett hundra år sedan och själva kärnan i Löfbergs identitet.

En framtidsvision av kommunikation och identitet – Det ‘lila’ extra

Med kommunikationskonceptet “VAD GÅR DU UPP FÖR?” utmanar Löfbergs konventionerna och frågar vad som verkligen motiverar människor. Genom att sätta fokus på morgonstunden, skapar de en känsla av ägarskap och identitet som resonerar med kunderna på en djupare nivå.

Picture 3

Björn säger; genom att sätta fokus på morgonstunden, har vi satt en tydlig positionering kopplat till den nyfikna frågan “Vad går du upp för?“ Vi har intervjuat människor från hela Sverige med olika bakgrund. På så sätt skapas en spännande interaktion och en känslomässig koppling mellan Löfbergs och målgruppen, som får beskriva sin vardag. Morgonstunden och smakupplevelsen av en god kopp kaffe, har en viktig roll i många svenskars hjärtan.

Framtidens Kaffe: “It’s all about the people”

Löfbergs långsiktiga mål är hållbar tillväxt och innovativa lösningar som kommer definiera nästa generation av “Löfbergare”. För Löfbergs innebär hållbarhet inte bara ekologiska bönor och Fairtrade-certifieringar; det innebär också att säkra företagets framtid genom innovation.

I en era där teknik och digital närvaro är avgörande, och med fokus på hållbarhet och en överlägsen smakupplevelse, fortsätter Löfbergs att leverera inspirerande kaffemöten. Björns tro på den mänskliga faktorn i samklang med teknik visar att företaget prioriterar relationer, både online och offline.

Björn; “Att vara närvarande i butik och digitalt är avgörande för att förbli relevant på marknaden. Vi jobbar ständigt med att skapa inspirerande köpupplevelser, och det är just denna strävan efter innovation med kunden i fokus som håller oss i täten”.

Månadens säljledare Björn, tipsar till andra i ledarrollen

“Man kan ha hur fina mål, kartor, strategier, Powerpoints och Exceldokument som helst, men det är den vinnande kulturen med kunden i fokus som är grunden. För har du inte den glöden och den tron att du kan uppnå barriärbrytande mål och förändra saker då kommer du inte nå målen ändå.

Affärer görs mellan människor även om det givetvis sker mer och mer med datadrivet stöd. Det är fortfarande människor därute som dricker en kopp på kaféet, handlar kaffet och alla varor i butiken. Det är fortfarande människor som har stort inflytande på hur kaffehyllan i slutändan ska se ut. I en tid där allt ska digitaliseras kommer det som inte kan digitaliseras att ha ett ännu högre värde. “It’s all about the people” gäller därför i allra högsta grad framåt. Goda och spännande kaffeupplevelser är vårt bidrag när det digitala och fysiska möts. – Björn

Löfbergs resa under Björn Noréns ledarskap handlar om ett enormt kundfokus, tradition, innovation och en ständig strävan efter förbättring. Med en djupt rotad kärlek till kaffe och en blick mot framtiden, fortsätter Löfbergs att forma kaffeindustrin både i Sverige och över hela världen.

Scroll to Top