Vad ska man tänka på när man vill ge feedback?
Att bädda för feedback: Släng aldrig bara ur dig feedback. Frågar du om det är okej att dela med dig av feedback, ger du motparten en chans att tacka ja eller nej och förbereda sig för det, vilket ger mycket bättre resultat.
Feedbacktrappans 5 steg
- Förkasta
- Försvara
- Förklara
- Förstå
- Förändra/Förbättra
Om du som mottagare hamnar i någon av de tre första faserna (förkasta, försvara, förklara) är risken stor att du inte tar till dig budskapet och slår ifrån dig det som sägs. Men när du känner dig trygg, kan du börja förstå innebörden och vara redo för förändring. Tänk på att du som mottagare egentligen alltid behöver ta dig igenom alla faser; du kan inte hoppa över dem. Om du är van vid att få feedback och känner dig trygg med den som ger feedback, kan det gå snabbare att ta dig fram. Var beredd på att det kan ta lite tid!
Tajma feedbacken för att nå fram
Tiden är också en faktor. Den som tar emot feedback behöver tid att bearbeta budskapet. Även om det blir en direkt reaktion sker utvecklingen ofta successivt.
Feedback för säljorganisationer
För moderna säljorganisationer rekommenderar vi Rolf; ett digitalt verktyg för uppföljning och återkoppling på företagsanpassade målsättningar. Vi på Mindit hjälper våra kunder att komma igång med denna plattform.
Tips för att feedback ska leda till resultat
- Börja alltid med att låta motparten ge feedback till sig själv. Det hen säger, behöver du inte upprepa då du ser att det finns självinsikt.
- Feedback ska alltid ske i jag-form, vara rak och ärlig (med god intention) samt tydlig och konkret.
- För att skapa en feedbackkultur på företaget är det bra om feedback sker kontinuerligt.
- Tajmingen behöver vara rätt – ge inte utvecklande feedback i grupp utan mellan fyra ögon.
- Söka accept för feedbacken. Som tidigare nämnts är det ingen mening att ge någon feedback om personen inte är beredd eller har bett om det.
Rätt kultur och socialt klimat är viktigt
Det handlar om att skapa rätt grogrund i företaget för att bygga en positiv kultur där medarbetarna känner sig trygga, sedda och vågar misslyckas. Vi påverkar och påverkas mycket av gruppen. Vill man ha öppna medarbetare gäller det att bygga kulturen och själv vara öppen och leva som man lär.
Ett tips för den som oroar sig för att få feedback
När någon ger dig feedback, se det som att personen vill göra dig bättre och ger dig en present! Du som får återkoppling har också ett ansvar att berätta hur du helst vill ha din feedback levererad; kort och koncist eller inlindad och gullig.
Detta kan feedback leda till om det görs bra och tillräckligt mycket
- Minskat antal konflikter och irritation
- Personlig utveckling – bli medvetet kompetent!
- Höjd motivation
- Mer energi
- Ökad trygghet
- Minskad sjukfrånvaro
- Mer attraktiv arbetsplats
- En mer effektiv organisation
- Ett lönsamt företag