Intervju med Pelle Börjessson, Head of Sales på Mindit
I månadens säljledare har jag, Therese, marknadschef på Mindit fått förmånen att intervjua vår alldeles egna försäljningschef Pelle Börjesson. Pelle delar med sig om Mindits resa, vad han anser vara försäljningschefens primära uppgift och vad han ser att de mest framgångsrika bolagen har gemensamt. Som bonus får du även ett tips inför sommaren – häng med!
I en tid där konkurrens och snabb förändring är vardag för svenska företag, är ett starkt affärsmannaskap och ledarskap avgörande för att hålla sig i framkant. Mindit, med över 90 års erfarenhet från marknaden vet hur man designar gedigna sälj- och ledarskapsprogram som verkligen gör skillnad.
“Hos oss handlar det inte bara om utbildning. Det handlar om en kultur- och beteendeförändring som driver företag mot deras affärsmål.” – säger Pelle
Det är med just denna inställning Mindit har blivit en pålitlig partner för företag som vill omvandla sina strategier till handling. För att kunna göra det behöver vi förstå våra kunders behov. Många utbildningsföretag kan erbjuda kurser, men få kan matcha vår förmåga att designa utvecklingsinsatser som ger konkreta resultat, helt anpassade efter deras specifika verksamhetsbehov, utmaningar och mål. Det är där vi särskiljer oss”. Läs gärna mer Mindits företagsanpassade utbildningar här.
En livslång passion för försäljning
Jag har alltid haft ett brinnande intresse för försäljning och säljledning. Intresset har alltid funnits där, säger Pelle. Efter en karriär som bl a egenföretagare med fokus på e-learning och som Sverigechef på utbildningsbolag med inriktning mot IT, anslöt han sig till Mindit som Client Partner 2022. Två år senare tog han över rollen som försäljningschef.
För Pelle är glädjen i att hjälpa kunder hitta bättre lösningar, produkter eller tjänster det som driver honom. “Jag vill alltid se saker hända och utvecklas. Som en driven person gillar jag inte att stå still,” säger han.
Utvecklingen av säljorganisationer och företagets framgångar
Under Pelles tid på Mindit har företaget upplevt betydande framgångar. “De senaste fyra åren har vi mer än dubblat vår omsättning, och trots en tuffare konjunktur under andra halvåret 2023 och starten 2024 så är vi fast beslutna om att fortsätta vår tillväxtresa och ligger idag väl till för att möta vår budget”, säger Pelle.
Att vi växer och går bra är viktigt ur många aspekter och inte minst utifrån en trovärdighetsaspekt. För hur ska vi kunna hjälpa våra kunder att bli mer framgångsrika om vi själva inte lyckas.
Framtidsplaner och vårt ansvar att växa
Pelle berätta, hur ser framtidsplanerna ut för Mindit?
Trots en tuffare konjunktur har vi valt att anställa en ny Client Partner under våren och målet är att bli ytterligare en person under hösten. Vi har lanserat en ny hemsida och vi har breddat vårt erbjudande inom ledarutveckling, vilket känns väldigt kul och spännande.
Målet framåt är 101 till 2031, vilket innebär en omsättning på 101 miljoner till 2031. När vi har lyckats med det är vi ett av de största utbildningsföretagen på marknaden. För oss har det alltid varit viktigare att vara riktigt bra på det vi gör snarare än stora. Men ju större vi blir desto mer skillnad kan vi göra, så vi ser det som vårt ansvar att växa och samtidigt hålla vår kvalité.
Vad har de mest framgångsrika företagen gemensamt?
Pelle lyser upp när jag frågar vad vi kan lära oss från de mest framgångsrika bolagen.
“Det är några saker som tydligt särskiljer de mest framgångsrika bolagen från resten,” berättar Pelle. “De har en mycket mer positiv framtidstro. Även om de har det tufft just nu, så är nyckeln att de tänker just nu.
De mest framgångsrika företagen lyckas fokusera på vad de kan påverka och tappar inte alltför mycket energi över det som är och inte går att påverka. De ser tuffare tider som en möjlighet snarare än ett hot. Om de har mindre att göra använder de tiden till att utveckla sitt team, processerna och arbetssättet. De har inställningen att det är i tuffare tider man kan ta marknadsandelar och vässa sig.
Det är lite spännande att de som skulle behöva vår hjälp mest aldrig vill ha den. Samtliga bolag som väljer att utvecklas med oss går redan bra. För dem handlar det om att gå från Good to Great. De har förstått att kompetens är en färskvara och att vi behöver utvecklas för att inte avvecklas.”
Maximera din sommarledighet med Pelles tips!
Work hard play hard. För att kunna koppla av under sommaren tipsar Pelle om att göra klart allt som går att göra klart innan ledigheten. “Försök att verkligen förbereda för ledigheten och för att kunna vara ledig,” säger han. “Förbered allt som går inför de första veckorna, så att du kan slappna av helt under ledigheten. Om du behöver hoppa in och jobba, så sätt ett schema för hur ofta du checka in för att sedan kunna checka ut och vara helt ledig. Tricket tycker jag är att lyckas jobba hårt när vi jobbat och sen kunna vara helt lediga när vi är lediga, så att vi får ut maximalt av både det vi gör på jobbet och på fritiden.”
Vi är stolta över Pelle Börjessons ledarskap och den passion och dedikation som driver honom och Mindit framåt. Vi är tacksamma för alla kunder som tror på oss och hjälper oss att ständigt bli bättre. Vårt motto är lite bättre varje dag och vår vision är att stärka Svenskt näringslivs konkurrenskraft genom ett stärkt affärsmannaskap och ledarskap.
Intresserad av att driva förflyttningar mot era uppsatta affärsmål? Mindit designar utvecklingsinsatser som skapar resultat helt anpassade utifrån er verksamhet, era utmaningar och mål. Kontakta oss så berättar vi mer!