Ebba Laurin är Ekonomie Doktor från Handelshögskolan och arbetar som lärare, föreläsare och konsult. Hon har varit chef och ledare i operativa och strategiska roller i både näringsliv och organisationer under 20 år, bl.a. som globalt ansvarig för kundrelationsutveckling på Ericsson inom affärsområdet multimedia.
Många talar idag om att vi ska ha ett partnerskap med våra kunder. I föreläsningen SAMSKAPANDE utvecklar Ebba den stora potentialen som finns i att gå från att samarbete och samverka med kunderna till att börja samskapa. Att samskapa är en högre nivå av partnerskap jämfört med det mer traditionella samarbetet.
Ebba utgår från businesscaset Rolls-Royce flygmotorers affärsmodell Power by the hour, som var först med samskapande i en mycket traditionell bransch och som vände upp och ned på både den egna och många andra branscher.
Samskapande kan förstås lika väl ske med en leverantörer som med en kund. Samskapande innovation kan handla om att ta ett strategiskt utvecklingssteg eller om ren överlevnad. Det är inte alltid nyckelkunderna som ger förutsättningar för samskapande. Lika viktigt som det är att hitta en kund som är beredd att ta risker, kan klara av störningar, vill vara transparent och kan arbeta i ovisshet är det att man trivs ihop. Ovisshet är plågsamt. Att agera utanför boxen över tid kostar på och skapar inte direkt någon spa-känsla. Allt blir dock mindre plågsamt när man gör det tillsammans och bryter ny mark där respektive part ansvarar för sin strategiska riktning. Förvisso är samskapande utmanande, men vinsterna är ofta avsevärt större, för båda parter, än i traditionellt samarbete.