Key Account Management

Key Account Management

Om Key Account Management

Key Account Management handlar om att utveckla, och vårda nyckelkunder. Mindits Key Account Management-utbildning är en av våra öppna utbildningar för säljare, försäljningschefer och KAM. 

Som Key Account Manager arbetar du med företagets viktigaste kunder. Avgörande för din framgång är inte bara VAD du gör utan också HUR du gör det. KAM-uppdraget kräver annan kompetens än det traditionella säljuppdraget. Du förväntas kunna analysera kunden och dess behov både strategiskt och taktiskt. Du behöver kunna utmana och utveckla kunden och samarbetet både på kort och lång sikt.

Dagens kunder är mer utbildade och har högre krav, vilket gör att du behöver genomföra professionella förberedelser för att säkerställa att verkligt värde tillförs genom hela KAM-processen. Förutom att utveckla kunddialogen behöver du som KAM även ha förmågan att leda den interna organisationen, så att nyckelkundernas resa genom företaget är värdeskapande i varje kontakt. Sammantaget behöver ditt affärsmannaskap vara på en nivå som kunden uppfattar som proaktiv, professionell och långsiktig.

Om utbildningen

Med vår Key Account Management-utbildning får du de verktyg, metoder och utbildning du behöver för att utveckla både dig själv, dina kunder och din organisation i ett effektivt KAM-arbete. Vi arbetar igenom både de taktiska och de strategiska delarna av KAM-rollen och djupdyker i nyckelkompetenserna för Key Account Management. Detta ger dig en effektiv KAM-process, som efter utbildningen ger dig konkret stöd i din utvecklingsresa som KAM. Målet med utbildningen är att det ska vara väldigt tydligt VAD du behöver göra och HUR du kan agera på ett framgångsrikt sätt, både i kunddialogen och i strukturen för företagets viktigaste kunder, utifrån din verklighet. Vi erbjuder även alla våra öppna utbildningar i företagsanpassade format för företag och grupper.

Målgrupp:

Vår Key Account Management-utbildning riktar sig till Key Account Managers, chefer, erfarna säljare och andra som arbetar med, eller kommer att arbeta med företagets strategiskt viktiga kunder, dina nyckelkunder. Här får du inspiration och motivation att fortsätta utveckla ditt arbete som KAM och hitta strategier för att öka försäljningen i hela ditt team.

Här får du ett kvalitativt utbyte och input från andra key account managers med liknande erfarenheter och utmaningar som du själv. Kanske hittar du inspiration från helt andra branscher, vilket kan ge upphov till nya initiativ i din egen verksamhet?

Från innehållet:

  • Framtidens företag
  • Strategisk analys
  • Taktisk affärsanalys
  • Intressant analys
  • Kundens köp- och beslutsprocess
  • Utveckla ett KAM-team
  • Att delegera och driva projekt
  • Mål och måluppdelning
  • Prioritering och tidshantering
  • Att utveckla och bredda verksamheten
  • Komplex försäljning
  • Individuell coachning

3 viktiga delar i vår Key Account Management-utbildning

Strategisk och taktisk analys

För att lyckas som KAM behöver du ha rätt verktyg för att kunna analysera din kund både på en strategisk och en taktisk nivå. Med rätt verktyg kommer du att kunna säkerställa att du utvecklar kunden och når dina mål, vilket i slutändan är synonymt med att din kund når sina mål.

Utveckla KAM-teamet

KAM-försäljning är lagförsäljning. Du behöver din organisation som stöd och du behöver kunna möta kunden på flera olika nivåer. Under utbildningen får du verktyg för att kartlägga kunden och bredda nätverket, samtidigt som du får verktyg för att kunna leda ditt interna KAM-team på ett framgångsrikt sätt. Detta ger dig en tydlig plattform att arbeta utifrån.

Utveckla kunden och bredda verksamheten

Som Key Account Manager ansvarar du för att utveckla och utöka verksamheten med kunden. Under utbildningen går vi igenom komplex säljstrategi och förhandling, vilket kommer att rusta dig att framgångsrikt utveckla dina kunder.

Key Account Manager Mindit - The House of Sales-2560

Jag vill veta mer Key Account Management

Rulla till toppen