Månadens säljledare november 2021

2021-11-03

Peter Colliander, Country Manager Retail Sweden, Paulig
 

Det har gått bra för Paulig, berätta!

- Hela kategorin Tex-Mex har varit en framgångssaga, och den fortsätter att växa. Smaksättning och kryddor är hjärtat i verksamheten och spelar förstås en stor roll i framgången. Vi har haft ett enormt fokus på smak- och produktutveckling. Att hela tiden bli lite bättre och utmana det konventionella är ett motto.

Vad har hittills varit framgångsreceptet i säljarbetet?

- Vi tar ingenting för givet och jobbar ständigt för att ta små steg och göra allt lite bättre. Vår säljkår gör ett otroligt jobb i butik, en säljkår som besitter en enorm kompetens där vi tillsammans med butik ständigt arbetar med att optimera försäljning och lönsamhet ur ett kategoriperspektiv. Med tydlig aktiveringsstrategi med riktlinjer och åtgärder för hylla och aktivering driver vi lönsam kategoritillväxt för butikerna. 

- Sen finns det en otrolig passion hos vår säljkår, passion för våra varumärken, passion för företaget och våra kunder. Här har vi en bra mix av nya och mer erfarna medarbetare. Det bygger kontinuitet och härlig framåtanda!

Hänger med när arbetsmetoder i butik förändras

- Arbetet i butik förändras ständigt och blir alltmer sofistikerat, inte minst med datadrivna arbetsmetoder. Relation och bemötande kommer alltid vara viktigt, men datadrivet är här för att stanna.

- Vi har alltid varit väldigt duktiga i butik och på att förklara hur viktiga kategorier är. Genom att driva korgvärdet för butik skapar vi förutsättningar för win-win mellan oss och butik.

Vad är nästa steg i säljutvecklingen?

- Vi upplevde att vi hade ett behov av att samla all kompetens som fanns hos våra säljare och ute i butik. Vi ville göra det enklare att styra och leda teamet och samtidigt ge säljare tydligare ramar och förväntningar.

Vad gör ni just nu?

- Sedan ett års tid tillbaka jobbar vi därför fram Paulig Way of Selling. Ett arbete som syftar till att genomlysa hela vår säljprocess i butik. Det blir ett fundament för alla steg i säljarbetet, från säljstart med planering till genomförande och uppföljning.
Det handlar om best practise i vad vi ska göra, men även hur vi är med varandra och med våra kunder. Till exempel att alltid ha en vinnande attityd. Vi jobbar med heldagsutbildningar där Mindit guidar och har en del teori, men det är vi på Paulig som gör jobbet. 

Hur kommer ni använda det här nya verktyget?

- Paulig Way of Selling kommer bli ett hjälpmedel för säljare under årets fem säljperioder. När varje period ska planeras utgår vi ifrån verktyget. Det blir också ett sätt för regionchefer att jobba med respektive säljare utifrån best practice. Som säljare kommer det tydliggöra förväntningarna på mig och mitt uppdrag.

Vad märker du för effekter redan nu?

-Bara själva processen att jobba tillsammans med säljkåren för att ta fram best-practice ger mycket energi och tankar. Förhoppningen är att det leder till ökad effektivitet och lönsamhet över tid.

I allt detta väver vi in vårt motto om en vinnande attityd. Sen är säljarbetet alltid ett hantverk, så det gäller att få ut detta i praktiken också. Det kommer vi jobba med.

Hur jobbar ni med att skapa kundvärde?

- Pris har förstås alltid en betydelse, men vi vill inte att det ska vara huvudargumentet. Jag tror att framtidens säljkår handlar om att förstå hur säljutveckling i en kategori ser ut. Vi behöver förstå butiksdata och bli experter på category management. Genom att hjälpa slutkunden kan vi lyfta kategorier ännu mer.

Har du några tips till andra chefer i en liknande roll som din?

- Jag tycker att det finns många sätt att vara en bra säljchef på. Min egen filosofi är att jag jobbar aktivt med framför allt tre saker:

  1. Uppmuntran – stärka självförtroendet hos varje medarbetare.

  2. Närvarande i uppföljning: Fråga hur går det och visa att man bryr sig

  3. Tydlig med återkoppling. Här jobbar jag med självutvärdering och att ha en coachande inställning.

Jag försöker tydliggöra förväntningarna: hur arbetar vi och varför. Och inte minst uppmuntra egna initiativ.

Hur känns det att bli utsedd till Månadens säljledare?

- Fantastiskt! Men jag vill understryka att vi är ett stort team och alla delar måste hänga ihop och leverera för att må framgång. Vi är många som har en del i framgången.

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.