Alla referenser:

Kundnyttan i fokus när Estrella utbildar sina säljare | Mindit - The House of Sales
estrella

Kundnyttan i fokus när Estrella utbildar sina säljare

Nya säljhandboken har blivit något säljorganisationen kan falla tillbaka på

Intervju med Patrik Stockelid, Försäljningsdirektör på Estrella

Estrella har ökat i såväl omsättning som resultat under de senaste fem åren. 2020 blev företaget korat till vinnare i Dagligvarugalan som årets leverantör. Vi har pratat med Patrik Stockelid, försäljningsdirektör på Estrella.

Vad är ni speciellt nöjda med i ert säljutvecklingsarbete?

patrik stockelid
Patrik Stockelid

– Vi har en duktig säljorganisation och vi jobbar hela tiden med utveckling. Vi tror på att lyfta best practise och få grupperna att jobba mot gemensamma mål. Vi har inga interna tävlingar på individnivå, utan allt handlar om gruppen. Vi vinner eller förlorar som ett lag.

Kundnyttan i fokus

– Vi har också en väldigt stark värdegrund, där en viktig ledstjärna är kundnytta. Det innebär att vi lägger mycket fokus på att tillföra mervärde för våra kunder. Det kan vi göra genom att vara prestigelösa och försöka hitta arbetssätt som gynnar helheten på lång sikt, i stället för att jaga kortsiktiga volymer.

”Någonting vi faller tillbaka på”

– Internt har vi nog alltid varit bra med det kreativa och att leda säljgrupperna, men vi behövde dokumentera och paketera best practise – att göra det till en ”handbok” för nya och befintliga medarbetare. Tillsammans med Mindit jobbar vi därför nu fram vår ”Way of selling”. Det har inneburit att vi kan finjustera arbetssättet utifrån det vi ser fungerar bäst, och samtidigt få fler att våga utvecklas. Det är även ett utmärkt stöd i onboarding av nya medarbetare, och någonting vi kan falla tillbaka på i nya situationer eller scenarion.

Vad har arbetet med Way of Selling inneburit?

Manadens saljledare sep 2021 Alt2 685px
Månadens säljledare med Mindit september 2021

– Vi har identifierat och jobbar strukturerat med fyra olika mötestyper – det gör att vi kan djupdyka i hur vi bäst förbereder, genomför och följer upp säljarbetet. Utifrån kundnytta har vi nu en struktur för hur vi på bästa sätt kan hjälpa kunder med olika behov. Vi har blivit väldigt noggranna med detaljer som kan göra stor skillnad i slutändan.

Har du några tips till andra chefer i en liknande roll som din?

– Jag tror det är viktigt att verkligen förstå kundernas behov och ha inställningen att vilja hjälpa dem på bästa sätt. Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre, och vi jobbar kontinuerligt med att utbilda vår personal. Med utbildning kan man med ganska enkla medel ge energi och inspiration, men det vi ser nu med Mindit är att det också ger en tydlig effekt.

Först ut att bli utsedd till Månadens säljledare med Mindit – hur känns det?

– Haha, smickrande, alltid roligt att få bekräftelse på att vi gör ett bra jobb.

Rulla till toppen